Rustbehandling af bilens undervogn
Aluminium korroderer næsten øjeblikkeligt danner et oxidlag, der vil beskytte den mod yderligere korrosion. For eksempel: Placer et fly i en salt miljø nær havet og ubeskyttede aluminium korroderer hvis de ikke håndteres eller forbehandlet korrekt.
Der er en række måder man kan beskytte et luftfartøj mod korrosion: maleri, voks, zink-chromat priming, tyndt lag af rent aluminium (Alclad), anodisering og coating med en flydende beskyttende opløsning.
Hvis det gøres ordentligt flyet kan vare et helt liv, eller mere. Og dens gensalgsværdi vil ikke korroderer enten bør du beslutte at korrekt har materialerne beskyttet mod korrosion.
Der er flere metoder til at hjælpe med at forhindre denne proces, og hver har deres egen typiske anvendelsesområder, læs mere nedenfor for at få en grundlæggende idé om de handlinger, du kan tage.
Korrosion Behandlinger
Hvis urørt, vil korrosion angribe aluminium og en mulig svigt af konstruktionen kan medføre. Korrekt behandling vil forlænge levetiden af flyet og holde dets markedsværdi højt, vigtigt, når du planlægger at videresælge det.
overfladelag og rustbehandling
Den mest almindelige form for korrosionsbeskyttelse anvender et overfladelag eller belægning, enten i form af maling eller plettering (tænk på forkromning eller Alclad). Dette danner en barriere af korrosionsbestandigt materiale, der er let at anvende og billigere at erstatte end selve strukturen. Under opbygningen fase af et fly, er zink-chromat primer (den gullige grønne typen spray-on stuff) stærkt bruges som beskyttelse, og som en base for efterfølgende lag maling.
Før en behandling med zink-chromat eller andre primere delene skal renses for blæk, limrester og eller fedt. Læs teksten nedenfor om, hvordan man gør det.
elektrolytisk
Anodisering er en elektrolytisk passivering proces (meget ligesom normale oxidering af aluminium) og det tykner og styrker oxidlaget og øger slidstyrken, det giver også en bedre overflade til maling til at holde også. Oxidlaget kan farves på anmodning til kosmetiske formål og anodiserede dele er ikke-ledende.
Processen anvender normalt en jævnstrøm i en elektrolytisk opløsning, således at et overtræk er opbygget med porer på 10 til 150 nm, som derefter oxiderer og kan farves med et farvestof. Den endelige oxidlag tykkelse er omkring 0,5 um til 150 um, og det vil være nødvendigt at forsegles.
Alodine
Alodine er en kemisk behandling af aluminium til at forhindre korrosion, er det elektrisk ledende og kan anvendes som en primer for lag af maling. Det betyder ikke tilføje vægt eller ændringer dimensioner af den del, der bliver behandlet, hvor som maling gør. Det er let at anvende og kræver ingen elektricitet (anodisering gør) at behandle de dele.
Alodined Aluminium
Dele kan ikke samles (gerne med anodisering), og du får brug for en tank, der kan holde den største del i din kit til korrekt Alodine. Holde temperaturer over 21 ° C (70 ° F) for gode resultater. Bortskaffelse af tilovers kemikalier kan være svært.
Forberedelse
Før alodining delene skal renses med acetone for at fjerne al blæk og eller lim eller klistret ting. Så brug Scotch Brite til at fjerne oxid lag og bruge en god opvaske rengøringsmiddel (daggry) til at rengøre resterende fedt af delene. Hvis dette er gjort ordentligt vand vil danne en ubrudt film, hvis den ikke gør, skal den renses igen for at fjerne fedt.
Så tør og fordybe delene i syre i tre minutter, syre skylning og dukkert i Alodine tank til yderligere tre minutter. Derefter skylles og lad alodined dele nøjes med mindst 24 timer for maksimal styrke.
Alumetron
Alumetron er en klar polymer belægning, der binder til aluminium, dens en vandbaseret kemisk / mekanisk proces, og resultatet er, at behandlede dele er egnede til konstant nedsænkning i vand. Ansøgning er let gennem enten tørres af med rene klude eller spray med en HVLP pistol med fin spids. Du bliver nødt til at rense og affedte delene før påføring Alumetron.
Olie belægninger
Indersiden af vinger, hale sektioner eller skroget kan behandles med mineralske eller syntetiske oliebaserede opløsninger med en voksagtig forbindelse, enten dyppet eller sprøjtes. Kapillarvirkning sørger for, at opløsningen når hvert hjørne og sektion. Skal genanvendes hvert par år afhængigt af placeringen af flyet.
Læs mere om Boeings Boeshield T-9.