Rust undervognsbehandling

rust og undervognsbeskyttelseEn ildevarslende brun plet på fender, en boble i malingen i bunden af ​​en dør, pludselig gennemblødt gulve efter rammer en vandpyt-disse er tegn jern ormen har været på hårdt arbejde. Rust. Ellers-gode biler regelmæssigt sendes til tidlige grave på grund af rust, men problemet kan forebygges. Med jern-baserede metaller, kan kæmper oxidation være et sisyfosarbejde; på trods af de avancerede belægninger og legeringer udviklet af kemikere og ingeniører, stål ustabile kemiske sammensætning betyder, at det altid vil bukke under for rust i et naturligt miljø. Det betyder ikke, din bil er dødsdømt. Forståelse af ruster proces, de problematiske områder, og de måder at løse problemer betyder, at din stolthed og glæde kan blive på vejen, så længe du gør.
Red Dust Omdefinerede

Rust er lægmandsterm til elektrokemisk nedbrydning af jern-baserede metaller kaldes oxidation. I denne proces overflademolekyler reagerer med luftens ilt og producere et nyt molekyle, Fe2O3, også kendt som jernoxid. Jern og mest stål vil helt reducere til jernoxid og bestanddele givet tid nok. Meget dårligt lavet biler i 70’erne begyndte at vise overflade rust, så snart de ramte dokker, og ubehandlet, rå stålplade kan ruste igennem i løbet af et par år.

OVERFLADERUST på bilen

De første tegn på et problem dukker op i maling nicks, revner og ridser. En nem løsning.

Rust byttedyr på de strukturelle og kemiske urenheder i metallegeringer på de mikroskopiske og molekylære niveau. Rent jern ikke oxiderer så aggressivt; behandle en gammel jern motorblok og du vil se et tyndt overfladelag af rust, men lidt indtrængen i metal.Unfortunately, jern er ikke en særlig god materiale til at bygge biler ud af. Tilføjelse af en klat af kulstof til jern skaber stål, som tilbyder dramatiske forbedringer i fleksibilitet, trækstyrke og formbarhed. Men ved definition dette tilføjer urenheder-urenheder, der fremskynder rust processen.

Læs mere om rustbeskyttelse af bilen her

Skala Rust Den kemiske proces korrumperer overfladen og reducerer metal styrke.

Blottede stål ruster på forskellige satser afhængigt af flere faktorer: legering komponenter, tykkelse, miljø stålet bor i, og den type varmebehandling stålet gennemgår. kan tilføjes legeringselementer som nikkel og krom at afværge rust, men intet er idiotsikker-alting til sidst tærer. Effekten accelereres ved tilstedeværelsen af ​​nogen form for salt. Vejsalt og andre kontaminanter opløst i vand fungerer som elektrolytter, og når den indføres til reaktionsblandingen site, de gøre udvekslingen af ​​molekylære bestanddele meget hurtigere. I den virkelige verden, betyder snavset eller saltvand fanget et eller andet sted i bilen krop gør at stedet rust hurtigere ingen overraskelse der. Det forklarer også, hvorfor biler i det nordlige klima, hvor salt bruges om vinteren, er tilbøjelige til at rådne.

Gennemtærende rust i undervognen

Efter længere tids påvirkning, er stål konverteres til sprøde jernoxid og huller formular.

Bilproducenter gøre meget for at forsøge at forhindre korrosion. En enorm mængde af test og materialevidenskab er dedikeret til at holde din bil fra opløse væk under dig. Aluminium og magnesium komponenter er ved at blive populær på grund af deres lave vægt, men de har også korroderer ved hastigheder, der er ubemærket i et menneskes levetid. Disse metaller er imidlertid dyre nok til at blive brugt sparsomt. Moderne stålplade kommer ud rullen med meget holdbare belægninger. De er yderligere forstærket i de endelige samlefabrikker når frisk gjort organer dyppet i bade i antikorrosionsmidler gældende før maleprocessen. Mange biler har en tyk belægning på undersiden, der kemisk forsegler stål mod oxidationsmidler. Men vejen vendende side af bilen er dybest set en sand-sprængning kabinet på motorvejen hastigheder, og disse dips og belægninger slides over tid. Regelmæssig inspektion og dækker pletter slidte nøgne vil holde rust fra fremrykkende og forårsager yderligere skade. Brug primer og maling til lys krop rust, seng liner til at reparere undervognsbehandling slid (ja, pickup-seng stuff), og en rust Neutralizer på stel og underramme rust.

Bare en lille ekstra årvågenhed reducerer rust til ikke mere af et problem end nogen anden regelmæssig vedligeholdelse problem. Selvfølgelig redde en rust spand ved udskiftning af gulve og døre kan være sjovt, men ikke på din højtelskede daglig driver.

Mest overflade rust sker, når malingen bryder ned gennem mekanisk eller UV-skader. Strukturelt overflade rust er ikke et problem, og afhængigt af metallets tykkelse og legeringssammensætning, et niveau af “passivering” kan nås. Uanset hvad, er det bedst at rette overflade rust, så snart du ser det. Rettelsen er ikke ulig almindelig maling reparation. Start med at bruge en slibeskive eller sandpapir [2] for at skære gennem malingen og korrosion indtil rene, lyse metal er synlig. Dernæst gælder primer, efterfulgt af maling, derefter klar lak. Buff at blande finish

Bedste rustbeskyttelse af undervognen

Så du ikke korrigere rust, da det blev begrænset til overfladen, og nu har du en boble. Molekyler af rust er fysisk større end jern og stål. Som et resultat heraf rust selvstændig udbreder ved at udvide og afskalning væk, udsætter frisk uædle metaller, der begynder korroderende igen. Når rust trænger ind i overfladen det forårsager en ru, udstenede type skader kaldet skala. Korrektion skala betyder at få igennem rust med en stålbørste , vælte ruhed med en slibeskive, og opnå en glat overflade med sandpapir. Så gælder et lag primer og maling.

Til sidst, basen metalflager væk og efterlader huller. Nu har du fået et større problem, og du har to muligheder. Du kan helt erstatte den påvirkede panel (hård), eller du kan skære de rådne dele ud og svejse “patch paneler” på plads [6] (hårdere). En rustent-through ramme: strukturel og crash integritet af bilen er tvivlsom, og det skal efterses og repareres af en kvalificeret værksted.

Læs mere om rust og biler her