Sådan fjerner du bilrust
På fabrikken er karosserier beskyttet med specielle kemiske formuleringer, typisk phosphatomdannelsescoatings. Nogle virksomheder galvanisere del af eller hele deres karosserier før primer lag maling påføres. Hvis en bil er krop-on-frame, så rammen (chassis) og dens bilag skal også rustproofed. Paint er den sidste del af rustbeskyttelse barriere mellem kroppen skallen (bortset fra på undersiden) og atmosfæren. På undersiden er en undervognsbehandling gummieret eller PVC-baserede belægning sprøjtes på. Disse produkter vil blive overtrådt sidst og kan føre til usete korrosion, der spreder under undervognsbehandling. Gamle 1960’erne og 1970’erne gummieret undervognsbehandling kan blive skør på ældre biler, og er især ansvarlig for dette.
Aftermarket
Aftermarket kits er tilgængelige til at anvende rustbeskyt- forbindelser både til eksterne overflader og inde lukkede sektioner, for eksempel Indstigningslister / rocker paneler (se monocoque), gennem enten eksisterende eller specielt borede huller. Forbindelserne er normalt voks-baserede og kan påføres med aerosol kan, pensel, lavtryk pumpe op spray (som har ry for blandede resultater), [citation behov] og Shutz kompressor fodret sprøjtepistol, der giver de bedste resultater, men er den mest rodet [redigér] – både de sprøjter kommer med udvidelse rør til lukkede krop sektioner. Shutz sprøjtepistoler er meget enklere og billigere end top coat pistoler.
Bilen fra fabrikken – dårligt rustbehandlet
Et alternativ til karme / rocker paneler, er at blokere drænhuller og simpelthen fylde dem op med voks og derefter dræne det meste af det ud (det overskydende kan lagres og genbruges), hvilket efterlader en komplet belægning inde. Anti-rust voks ligesom fosforsyre baseret rust mordere / neutralizers kan også males på allerede rustne områder. Løse eller tykke rust skal fjernes før anti-rust voks ligesom Waxoyl eller et lignende produkt anvendes.
Strukturel rust (påvirker strukturelle komponenter, der skal modstå betydelige kræfter) skal skæres ned til god metal og nye metal svejset på, eller den berørte del skal udskiftes helt. Voks kan ikke trænge spot-svejsede sømme eller tykke rust effektivt. En gennemtrængende anti-rust produkt som WD-40 efterfulgt af anti-rust voks kan være mere effektiv. [Redigér] Ansøgning er lettere i varmt vejr i stedet for koldt, fordi selv når forvarmet, produkterne er tyktflydende og ikke flyde og trænger godt på kolde metal.
Aftermarket “underseals” kan også anvendes. De er især nyttige i high-impact områder som hjulkasser. Der er to typer – tørring og ikke-tørrende. Hærdningen og tørring produkter er også kendt som “Shutz” og “Anti Stone Chip” med lignende potentielle problemer til de oprindelige fabriksindstillinger underseals. [Redigér] Disse findes i sort, hvid, grå og røde farver og kan overmales. Disse er bedst brugt til området under kofangere på biler, der har malet metalhus arbejde i denne placering, snarere end moderne plast dybe kofangere. De bitumen baserede produkter ikke tørre og hærde, så de kan ikke blive skør, ligesom den forvirrende navnet “Undervognsbeskyttelse Seal med tilsat Waxoyl” fremstillet af Hammerite, som kan leveres i en Shutz typen patron mærket “Shutz” til brug med en Shutz kompressor fodret pistol. Mercedes værksteder bruger et lignende produkt leveret af Mercedes-Benz. [2] Der er mange producenter af lignende produkter til variable priser, disse er regelmæssigt testet og revideret i den klassiske bil magasin pressegruppe.
Derfor skal du behandle rust
De ikke tørring typer indeholder anti-rust kemikalier ligner dem i anti-rust voks. Petroleum-baserede rust-hæmmere giver flere fordele, herunder evnen til at krybe i metal, der dækker ubesvarede områder. [Redigér] Derudover en olie, uden opløsningsmidler rusthæmmer forbliver på metaloverfladen, forsegling det fra rust-accelererende vand og ilt. Andre fordele ved oliebaserede rustbeskyttelse omfatter selvhelbredende egenskaber, der kommer naturligt til olier, som hjælper undercoatinger at modstå slid forårsaget af vej- sand og andet snavs. Ulempen ved at bruge en oliebaseret belægning er filmen tilovers på overflader, hvilket gør disse produkter for rodet til oversiden udvendig applikation, og usikre på områder, hvor det kan gled på. De kan heller ikke males.
Elektroniske rustbeskyt- teknologier forbedrer hvert år. Disse systemer virker ved at skubbe elektroner ind i karosseriet, disse elektroner er lidt mere eller svarer til den tabte ved normale vejrforhold beløb. Dette sikrer ilt kan aldrig kombinere med jern til dannelse af rust. Tabet af elektroner i maling er også årsagen til “maling oxidering”, så elektroniske systemer også beskytte din maling arbejde som en bonus. [3]